Olet täällä

LEIRITUNNELMIA

Leiripäiväkirjoja aiemmilta vuosilta:

Seikkailuleiri

1.   päivä    Aamulla bussissa oli vielä hiljainen tunnelma kun 14 leiriläistä matkasi Pelliin seikkailuleirille. Jännitys katosi pian, sillä iltapäivällä käytiin kokeilemassa melomista ja illalla saunottiin, sekä pidettiin iltaohjelmaa.

2.   päivä    Ensimmäiseen kokonaiseen leiripäivään mahtui paljon ohjelmaa. Aamupäivällä rakensimme koko leirin voimin yhteisen lautan ja purjehdimme sillä Pellin saaren ympäri. Iltapäivällä kokeilimme tikkaille nousua muiden pitäessä niitä pystyssä, sekä korikiipeilyä. Illalla meloimme vielä Pellin saareen leikkimään piilosta ja paistamaan makkaraa, sekä tikkupullaa.

3.  päivä     Keskiviikko alkoi sateella, joten keksimme kivaa sisäpuuhaa. Lapset maskeerattiin evakuointileikkiä varten, jossa kokeilimme kuinka saamme leirin kuljetettua yhteen paikkaan jos joku on sokea, joku ilman käsiä ja joku joka ei saa liikkua jos valot on päällä. Iltapäivällä aurinko näyttäytyi jälleen, jolloin puimme sumopuvut päälle ja pidimme turnajaiset.

4.  päivä     Viimeinen kokonainen päivä oli varmasti monen lapsen mielestä paras päivä. Aamupäivällä oltiin rannassa ja halukkaat pääsivät kokeilemaan moottoriveneen perässä vedettävää tuubia. Iltapäivällä saimme yhdistettyä kaksi leiriä, nimittäin Pellissä samaa aikaa olevan rippileirin ja meidät sekoitettiin ja jaettiin pelaamaan lipunryöstöä. Lipunryöstössä Pellin alueelle oli piilotettu yli 30 lippua, joita löytämällä sai pisteitä. Henkenä toimi ilmapallo, joten jos ilmapallossa ei ollut ilmaa, ei saanut liikkua vaan täytyi odottaa lääkintämies pelastamaan.  Illalla vielä lauleskeltiin ja vietettiin aikaa uusien ja vanhojen kavereiden kanssa.

5. päivä      Perjantaina pakattiin teltat ja omat tavarat, sovittiin kaverien kanssa että ensi vuonna nähdään uudelleen ja palattiin kotiin.

Superleiri

1. päivä      Maanantaina 36 superlasta lähti Superleirille. Ensimmäinen päivä meni tutustuessa leiriläisiin, telttoja pystyttäessä ja saunoessa. Leirin isoset oli myös järjestänyt meille huippua iltaohjelmaa, johon kuului mm laulua, leikkejä ja hurjan hauskoja sketsejä.

2.  päivä     Tiistaina aamu aloitettiin huispausturnauksella, joka on tuttua  Harry Potter –leireiltä. Monelle tämä laji oli täysin uusi, mutta intoa riitti kaikilla sitäkin enemmän.  Iltapäivällä tuubailtiin moottoriveneen perässä ja siinä samassa jammailtiin beach partyn tahtiin. Illalla valmistettiin iltapalaa nuotiolla ja nautittiin jälleen yhteisestä iltaohjelmasta.

3. päivä      Keskiviikkona aloitettiin lipunryöstöllä ja voittaja joukkue pääsi kisaamaan jopa taitavaa ohjaaja- ja isostiimiä vastaan.  Iltapäivällä saimme kokea seikkailua erilaisten rastien merkeissä. Rasteihin sisältyi köysien ylityksiä ja alituksia, maitokoreilla liikkumista ja testejä kuinka hyvin ryhmät toimivat yhdessä.  Illalla lämmiteltiin saunassa ja uitiin paljon.

4. päivä      Torstaina pelattiin norsufutista, eli jalkapalloa jättimäisellä jumppapallolla, joka sai jännitystä pienestä sateesta. Tämän jälkeen pakoiltiin sadetta sisällä leikkien evakuointipeliä, jossa nähtiin teletappeja, Marjattaa, Voldemort, sekä monia muita hassuja hahmoja.  Illalla oli viimeisen illan bileet, jossa totta kai tanssittiin sukat puhki leiriläisten toivebiisejä, sekä leikittiin tuttuja bileleikkejä kuten limboa.  Ja millä saadaan bileistä superit? No tietenkin napostelemalla herkku iltapalaa.

5. päivä      Perjantaiaamuna kaikilla oli haikeat tunnelmat, sään ja leirin loppumisen vuoksi,  oli aika pakata kamat kasaan ja lähteä takaisin kohti kotia.

Feeniksin kilta

Helsingin NMKY

1. päivä      Tupiin jako, oli jännää ryömiä pimeään kuulemaan lajitteluhatun valintaa. Ensimmäiset huispausottelut. Tuvissa valmistettiin vaakunat ja keksittiin väitteitä, joista osa piti paikkaansa ja osa ei. Huonon sään vuoksi suunnittelimme nukkuvamme ensimmäisen yön sisällä, mutta leiriläisten tarkkasilmäisyydestä, illalla lakkasi satamasta ja pystytimme nopeasti teltat ja pääsimme nukkumaan onnellisesti.

2. päivä      Toinen päivä aloitettiin auringosta nauttien ja huispausta pelaillen. Päivällä pääsimme myös ensimmäisille oppitunneille, tulkitsemaan unia, löytämään yrttejä, valmistamaan taikasauvoja sekä oppimaan taikoja suojautumaan pimeydenvoimilta. Illalla saunoimme pitkään ja koristelimme leirihuiveja.

3. päivä      Leirin puoliväli alkoi jälleen huispausturnauksella, jonka jälkeen pääsimme viilentymään Pellin järveen. Lounaan jälkeen kävimme oppitunneilla, joilla emme käyneet vielä edellisenä päivänä. Illalla oppitunneilta opittuja loitsuja päästiin testaamaan käytännössä taikalipunryöstön yhteydessä. Tiukkojen otteluiden jälkeen nautimme yhteisestä ajasta nuotion äärellä ja yksi ohjaajistamme hämmästytti meitä vielä tulitaidoillaan.

4. päivä      Viimeinen kokonainen päivä oli pitkä mutta aika kului aivan liian nopeasti. Aamupäivällä selvitimme huipauksen mestaruuden ja itse mestarit pääsivät vielä haastamaan ohjaajien ja isosten huispausjoukkueen. Myöhemmin lähdimme rantaan nauttimaan vieläkin kovemmasta vauhdista moottoriveneen perässä kulkevan tuubin kyydissä. Päivällisen jälkeen oli loppukokeiden aika, mutta yhtäkkiä siitä tulikin suuri seikkailu. Pimeän saavuttua oli aika mennä nukkumaan viimeistä kertaa omiin telttoihin.

5. päivä      Perjantaiaamuna palkitsimme tupamestaruudesta, pakkailimme teltat ja matkustimme kotiin monta muistoa rikkaampana.

Puoliverinen Prinssi-leiri

1. Päivä  Hurraa, sillä matka on kohti Pelliä! Mukaan oli tällä kertaa saatu ennätyksellinen määrä ensikertalaisia, yli kaksi kolmasosaa kävijöistä ei koskaan ennen ollut käynyt Potter -leirillä. Ilmassa leijaili selvää jännitystä uusien ystävyyksien solmimisen kunniaksi, mutta ryhmäytyminen repäistiin saman tien käyntiin lounaan jälkeen tapahtuneella tupajaolla. Ennen päivän loppua päästiin uudenkarheiden tupahuivien värittämänä ottelemaan vielä ensimmäiset huispausturnauksen ottelut. Vaikka tapahtuma olikin monelle ensikosketus tuohon jaloon lajiin, pääsi suurin osa ongelmitta lajiin mukaan. Yöpuulle käytiin kirkkaan sinisen taivaan alla.

2. Päivä   Aamulla lippu nostettiin salkoon ja näin oli annettu lähtösignaali toiselle leiripäivälle. Aamupäivällä huispattiin, mutta lounaan jälkeen nuoret taiankäyttäjät pääsivät oppitunneille, missä opittiin loitsimista, suojautumista pimeyden voimilta, taikaliemien sekoittamista ja taikasauvojen askartelemista. Päivän kruunasi sauna, jonka yhteydessä kaikki halukkaat pääsivät uimaan.

3. Päivä   Huispauksen jälkeen poikettiin tällä kertaa normaalista uintimuotoisesta vesijäähdytyksestä ottamalla pieni erä vesisotaa. Tarvetta tälle toden totta olikin, sillä sää oli tänäkin päivänä kuin morsian, ja ilman aurinkorasvaa, runsasta sisäistä ja ulkoista nesteytystä sekä suojavaatetusta rupesi pekoni äkkiä käryämään! Illalla vesielementti lähti mutta sota jäi, nimittäin oli aika loitsulipunryöstölle. Urheasti kävivät taistoon neljä tupaa, ja niin intensiivistä oli tohina, että vasta kolmannessa erässä löydettiin ensimmäinen lippu. Ankarasta kamppailusta uupuneena oli hyvä käydä nuotion ääreen syömään makkaraa, josta siirryttiinkin taas yöpuulle.

4. Päivä    Neljäs päivä oli täynnä draamaa aina aamusta iltaan saakka. Aurinko yritti irtautua tästä tunteiden vuoristoradasta jättäytymällä pilviverhon suojaan, mutta se ei hidastanut menoa maan kamaralla. Päivän ensimmäinen shokki koettiin vain muutama tunti aamupalan jälkeen, kun “Jaskan aateliset” varmistivat paikkansa huispausturnauksen mestareina. Mutta ei siinä vielä kaikki! Tämä keltaisten tupahuivien merkitsemä sakki jätti yleisön roikkumaan huuli soikeana kun tämän päälle voittivat haasteottelun Pellin mestareita vastaan! Lounaan jälkeen meno kiihtyi entisestään, sillä vuorossa oli saunomista ja tuubailua. Adrenaliinin ruokkimana pääsivät leiriläiset illalla ottamaan osaa loppuseikkailuun, missä he pääsivät elämään joitain koko Potter -universumin dramaattisimpia hetkiä ensimmäisen persoonan näkökulmasta. Erään nimeltämainitsemattoman kirjasarjan merkkihenkilön menetyksestä huolimatta saivat kaikki piakkoin unen päästä kiinni. Seikkailu vaatii veronsa!

5. Päivä    Lähtöpäivä sujuikin lähtökohtaisesti pakkaamisen merkeissä. Yhteisiä tiloja päästiin myös siivoamaan, minkä jälkeen koitti viimeinen lounas kokkimme Henkan tuottamilla antimilla. Tämän yhteydessä nimettiin leirin tupamestarit. Hyvästit jätettiin niin Henkalle, lampaille, kiskalle, kuin muillekin Pellin tiloille ja tiluksille, kun aika koitti suunnata kohti Helsinkiä ja Hotelli Arthuria. Monia uusia ystävyyksiä solmittiin ja monia nauruja naurettiin leirin aikana, joista varmasti on monelle ensikertalaiselle jäänyt ikimuistoinen jälki mieleen. Nähdään ensi vuonna uudestaan!