Harjoitusryhmät

TAEKWONDON PERUSTEET

Taekwondon perusteet -ryhmät on suunnattu aloittelijoille sekä keltavöisille harrastajille. Toimintaa on kolmelle eri ikäryhmälle Helsingin keskustassa, Malmilla ja Pakilassa.

nro4netti2019

5-8-vuotiaat lapset + perheet Tässä ryhmässä voi harrastaa kaikki lapset 5-vuotiaista alkaen sekä myös perheet yhdessä. Ryhmään voi tulla mukaan niin vanhemmat kuin isommat sisaruksetkin.

8-12-vuotiaat lapset Ryhmään voi halutessaan osallistua myös yli 12-vuotiaat esim. lapsen perheenjäsenet tai jos vaikka eri-ikäiset kaverukset haluavat harjoitella samassa ryhmässä.

Aikuiset ja nuoret +12v Ryhmä sopii kaikille aikuisille ja yli 12-vuotiaille nuorille.

Lisäksi ryhmä aikuisille +40-vuotiaille.

Ryhmään säännöllisesti osallistumalla on mahdollista edetä taekwondon vyöarvoissa. Aiempaa kokemusta tai mitään erityistä pohjakuntoa ei tarvita. Taekwondossa kannustetaan sitoutuneeseen harjoitteluun, mitä kautta jokaisen taidot ja kunto kehittyvät yksilöllisesti.

Ryhmässä opetellaan taekwondon perusteita kuten potkutekniikkaa, torjuntoja, lyöntejä ja iskuja, otteluliikkumista ja välillä myös ottelua (kyorugi), liikesarjoja (poomsae), hieman itsepuolustuksen alkeita (hosinsul) sekä taekwondon käyttäytymissääntöjä. Eri teemat vaihtuvat viikottain, jolloin myös kerran viikossa harrastava voi hiljalleen oppia lajin eri osaalueita.

Aloittelijoille opetetaan lajin perusteita ja keltavöisille syvennetään opittuja taitoja sekä opetetaan uusia vyöarvotaitoja. Treeni sisältää ikä huomioiden myös taekwondoa tukevia kunto-, kehonhallinta-, liikkuvuus- ja koordinaatioharjoitteita. 5-8-vuotiaille lapsille suunnatuilla tunneilla on lapsille myös liikunnallisia leikkejä ja pelejä.

Alussa voit tulla harjoituksiin tavallisissa sisäliikuntavaatteissa, harjoittelemme avojaloin. Taekwondopuku on tarpeen hankkia viimeistään ennen ensimmäistä vyökoetta, mutta sen voi hankkia aiemminkin.

 

KUNTONYRKKEILY

Kuntonyrkkeilyyn voi osallistua 12-vuotiaista alkaen. Toimintaa on kolmelle eri ikäryhmälle Helsingin keskustassa, Malmilla ja Pakilassa.

Kuntonyrkkeilyharjoituksissa keskitytään kunto- ja voimaharjoitteiden lisäksi monipuolisiin lyönti- ja iskutekniikoihin. Kuntonyrkkeilytreeneissä voit harjoitella avojaloin tai nyrkkeilykengissä. Joissakin saleissa on tatamialusta, toisissa puulattia. Kuntonyrkkeilyharjoituksiin on hyvä hankkia omat nyrkkeilyhanskat. Pari ensimmäistä kokeilukertaa voi käyttää seuran lainahanskoja. Harjoituksiin sopii sisäliikuntavaatteet. Kokeneemman kuntonyrkkeilijät voivat pyytää ohjaajalta haastavampia nyrkkeilytekniikkayhdistelmiä ja syventää tunneilla jo opittuja taitoja.

 

OTTELUTEKNIIKAN PERUSTEET, KUNTOPOTKUTREENI JA OTTELUN SPARRIHARJOITUS

Ottelutekniikan -perusteet keskustassa on suunnattu yhteiseksi kaikille vyöarvoille ja ikäryhmille. Harjoituksissa opetellaan taekwondo-ottelun (kyorugi) osa-alueita eli potkuja ja potkuyhdistelmiä, otteluliikkumista ja ottelusääntöjä. Ottelutilanteissa kehitetään teknisten taitojen lisäksi etäisyyden hahmotusta ja rohkeutta luottaa omaan suoritukseen. Myös aloittelija/valkovöinen saa osallistua tunnille, mikäli potkutekniikan perusteet ovat jo tuttuja esim. aiemman kamppailulajitaustan myötä tai osallistumalla Taekwondon perusteet -tunnille. Jos et ole varma voitko osallistua tunnille, kysy ohjaajilta tai ota yhteyttä Elmeriin (elmer.nordberg(a)hnmky.fi).

Kuntopotkutreeni Malmilla on suunnattu yli 12-vuotiaille nuorille ja aikuisille. Treeni sisältää erilaisia potkuharjoituksia ja kuntoosuuksia sekä hieman ottelutekniikkaa. Treeni sopii kaikille vyöarvoille, myös aloittelijoille, mikäli potkutekniikan perusteet ovat jo tuttuja.

Ottelun sparriharjoittelussa simuloidaan ottelukisatilannetta. Pyrkimyksenä on käyttää ottelutekniikoita sparriharjoitteissa parin kanssa. Sparriharjoituksessa on välttämätön olla käytössä henkiökohtaiset taekwondon ottelusuojat. Pari ensimmäistä kertaa voi käydä kokeilemassa harjoituksia ilman suojia, tällöin tulee kertoa ohjaajalle ennen tunnin alkua, ettei suojia ole vielä hankittuna.

Sparriharjoitus kestää puoli tuntia eikä siinä pidetä erillistä lämmittelyä, sillä treeni alkaa suoraan edellisen treenin jälkeen. Jos tulet sparritreeniin ilman osallistumista edelliseen treeniin, tulee tällöin tehdä etukäteen omatoiminen lämmittely. Suositeltavaa on osallistua aina edeltävään treeniin.

 

LIIKESARJAN OPETUS (1/2H HARJOITUS)

Liikesarjan opetus -treenit on suunnattu kaikille taekwondoharrastajille, jotka tarvitsevat opetusta ja kertausta liikesarjoihin. Ryhmissä opetetaan Taegeuk 1.-3. -liikesarjoja, mutta voit tulla harjoittelemaan myös muita liikesarjoja, mikäli sovit tästä etukäteen ohjaajien kanssa. Harjoituksissa ei ole ikärajaa eikä vyöarvorajaa.

Huom! Näihin harjoituksiin voi vapaasti osallistua myös kaikki kerran viikossa harrastavat oman harjoitusryhmänsä lisäksi samalla harjoitusmaksulla.

Treeni kestää puoli tuntia ja se ei sisällä poikkeuksellisesti lainkaan lämmittelyosuutta. Tarkoituksena on oppia muistamaan liikesarja eli poomsae tekniikoineen. Liikesarja eli poomsae on tärkeä osa vyökoevaatimuksia keltaisesta vyöstä alkaen. Vyöarvon mukainen liikesarja tulee osata riittävän hyvin saadakseen kutsun vyökokeeseen. Ensimmäinen vyökoe ei vielä sisällä poomsaeosuutta. Myös poomsaen itsenäinen harjoittelu kotona on tärkeää oppimisen kannalta.

Harjoittelemme Kukkiwonin linjausten mukaisesti taekwondon liikesarjoja tekniikoineen vyöarvo huomioiden. Värivyöarvoilla harjoitellaan 8 eri Taeguk -liikesarjaa ja mustalla vyöllä 9 eri Yudanja -liikesarjaa.

 

TAEKWONDO EDISTYNEET

Edistyneiden taekwondo-harjoituksia on eri vyöarvoryhmille. Ryhmässä ei ole ikärajaa.

Harjoitukset sisältävät vyöarvovaatimusten mukaisia vaativampia tekniikoita kuten potkuja, iskuja, torjuntoja sekä liikesarjoja (värivöisten Taegeuk liikesarjat sekä mustien vöiden Yudanja -liikesarjat). Treeneihin sisältyy myös itsepuolustustaitojen kehittäminen ja taekwondotekniikoiden syvempi ymmärtäminen. Ikä huomioiden harjoituksiin kuuluu ajoittain murskaustekniikan opettelua.

 

KISARYHMÄ, TAEKWONDOSSA KILPAILEMINEN

Taekwondo-ottelu on olympialaji ja lisäksi taekwondossa voi kilpailla myös liikesarjoissa. Seuramme kilparyhmät osallistuvat säännöllisesti sekä ottelu- ja liikesarjakisoihin. Kilpailla voi aluksi harrastajasarjoissa ja osaamisen kehittyessä myös Liiga-sarjoissa sekä kansainvälisellä tasolla.

Jokaisella on halutessaan mahdollisuus osallistua kilpailuihin, kunhan sitoutuu aktiiviseen harjoitteluun. Harjoittelu tekee kisakokemuksesta miellyttävämmän, varmemman ja turvallisemman. Kisoihin osallistuvalla tulee olla vähintään keltainen vyö taekwondossa. Kisaosallistumiseen ei ole ikärajaa. Kilpailuihin voi osallistua niin harrastusmielessä kuin kilpaurheilijaksi kehittyen. Seurassamme on mahdollisuus saada valmentajien ja muun kisaryhmän tuki omaan kilpaharjoitteluun, mikäli olet valmis sitoutumaan pitkäjänteisesti aktiiviseen ja säännölliseen treenaamiseen. Valinta on sinun!

Treeneihin voi osallistua kaikki kisaajat (taekwondokisoihin osallistuvat ja/tai kisaamista suunnittelevat) keltaisesta vyöstä lähtien. Liikesarjaryhmään saavat osallistua myös kaikki vihreästä vyöstä ylöspäin liikesarjojen kehittämiseksi, vaikka kisaaminen ei olisi suunnitelmissa. Kisaryhmään osallistuvat treenaavat myös muissa ryhmissä. Omasta treeniaikataulusta keskustellaan kisaryhmän vastuuvalmentajan Elmer Nordbergin kanssa. Kisaryhmätreenien lisäksi on tärkeää noudattaa muita valmentajien antamia harjoitusohjeita. Ottelukisaajalla tulee olla omat henkilökohtaiset ottelusuojat.

Viimeistään ennen mustan vyön kokeen suorittamista taekwondoharrastajan on tulee olla osallistunut vähintään kerran ottelukisoihin ja kerran liikesarjakisoihin. Mikäli terveys- tai muista syistä ei esim. ottelukisa osallistuminen ole mahdollista, tämä vaatimus korvataan jollain toisella yksilöllisesti sovittavalla tehtävällä.