Harjoitusryhmät

Kokeile taekwondoa, kuntonyrkkeilyä, crosstrainingia, kehonhuoltoa ja/tai trikkaustaekwondoa kaksi viikkoa ilmaiseksi! ILMOITTAUDU TÄSTÄ.

Seuraavassa esitellään monipuoliset harjoitusryhmämme: erilaiset taekwondoryhmät sekä kuntonyrkkeily-, crosstraining- ja kehonhuoltoryhmät ja trikkaustaekwondo sekä taekwondon kisaryhmät.

TAEKWONDON PERUSTEET

Taekwondon perusteet -ryhmät on suunnattu aloittelijoille sekä keltavöisille harrastajille. Harjoituksia on neljässä eri toimipisteessä: keskustassa (Hotelli Arthur), Malmilla (Malmin palloiluhalli), Vuosaaressa (Kallahden Nuorisotalo) sekä Pakilassa (Pakilan toimintakeskus).

Keskustan ja Malmin ryhmiin voi osallistua 10-vuotiaista alkaen, aikuisille ja nuorille on samalla harjoitusvuorolla usein omaa pienryhmätoimintaa. Pakilan ja Vuosaaren ryhmissä voi aloittaa harrastuksen 7-vuotiaasta alkaen, ryhmiin voi osallistua myös yhdessä perheen kanssa.

Ryhmään säännöllisesti osallistumalla on mahdollista edetä taekwondon vyöarvoissa. Aiempaa kokemusta tai mitään erityistä pohjakuntoa ei tarvita. Taekwondossa kannustetaan sitoutuneeseen harjoitteluun, mitä kautta jokaisen taidot ja kunto kehittyvät yksilöllisesti.

Ryhmässä opetellaan taekwondon perusteita kuten potkutekniikkaa, torjuntoja, lyöntejä ja iskuja, otteluliikkumista ja välillä myös ottelua (kyorugi), liikesarjoja (poomsae), hieman itsepuolustuksen alkeita (hosinsul) sekä taekwondon käyttäytymissääntöjä. Eri teemat vaihtuvat viikottain, jolloin myös kerran viikossa harrastava voi hiljalleen oppia lajin eri osa-alueita.

Aloittelijoille opetetaan lajin perusteita ja keltavöisille syvennetään opittuja taitoja sekä opetetaan uusia vyöarvotaitoja. Tunnilla on yleensä kaksi ohjaajaa/ apuohjaajaa, jotta ryhmää voidaan tarvittaessa jakaa taitotason ja iän mukaan. Treeni sisältää ikä huomioiden myös taekwondoa tukevia kunto-, kehonhallinta-, liikkuvuus- ja koordinaatioharjoitteita.

Alussa voit tulla harjoituksiin tavallisissa sisäliikuntavaatteissa, harjoittelemme avojaloin. Taekwondopuku on tarpeen hankkia viimeistään ennen ensimmäistä vyökoetta, mutta sen saa hankkia aiemminkin, lisätietoa saat ohjaajilta.

PERHETAEKWONDO

Perhetaekwondon ryhmiin voi osallistua kaikenikäiset lapset 5-vuotiaista alkaen joko  itsenäisesti tai yhdessä perheen esim. vanhempien ja/tai sisarusten kanssa.  Ryhmään on otettu myös 4-vuotiaita, mikäli lapsi pystyy jo keskittymään tunnin mittaiseen harjoitukseen. Ryhmässä ei ole yläikärajaa. Harjoituksia on kahdessa eri toimipisteessä: keskustassa (Hotelli Arthur) ja Malmilla (Malmin palloiluhalli).

Ryhmässä opetellaan ikä ja vyöarvo huomioiden taekwondon perusteita kuten  potkutekniikkaa, torjuntoja, lyöntejä ja iskuja, otteluliikkumista ja välillä myös  ottelua (kyorugi), liikesarjoja (poomsae), hieman itsepuolustuksen alkeita (hosinsul)  sekä taekwondon käyttäytymissääntöjä. Eri teemat vaihtuvat viikottain, jolloin myös kerran viikossa harrastava voi hiljalleen oppia lajin eri osa-alueita. Treeni sisältää lapsille soveltuvia kunto-, kehonhallinta-, koornaatio- ja liikkuvuusharjoitteita. Perhetaekwondon tunnilla on lapsille myös liikunnallisia leikkejä ja pelejä.

Ryhmään säännöllisesti osallistumalla on mahdollista edetä taekwondon  vyöarvoissa. Aiempaa kokemusta ei tarvita, ryhmä sopii niin aloittelijoille kuin vähän  kokeneemmillekin. Tunnilla on vähintään kaksi ohjaajaa/apuohjaajaa, jotta ryhmää  voidaan tarvittaessa jakaa taitotason mukaan.

Käytössämme on perhealennus, josta lisätietoa: http://www.hnmky.fi/urheilu/taekwondo/toimintaan-osallistuminen/lisatietoa-laskutuskaytannoista/
Jokainen perheenjäsen täyttää oman ilmoittautumislomakkeen.

Alussa voit tulla harjoituksiin tavallisissa sisäliikuntavaatteissa, harjoittelemme  avojaloin. Taekwondopuku on tarpeen hankkia viimeistään ennen ensimmäistä vyökoetta, mutta sen saa hankkia aiemminkin, lisätietoa saat ohjaajilta.

KUNTONYRKKEILY

Kuntonyrkkeilyyn voi osallistua 12-vuotiaista alkaen. Harjoituksia järjestetään keskustassa (Hotelli Arthur) sekä Malmilla (Malmin palloiluhalli).

Kuntonyrkkeilyharjoituksissa keskitytään kunto- ja voimaharjoitteiden lisäksi monipuolisiin lyönti- ja iskutekniikoihin.

Kuntonyrkkeilyharjoituksiin on hyvä hankkia omat nyrkkeilyhanskat. Pari ensimmäistä kokeilukertaa voi käyttää myös seuran lainahanskoja. Harjoituksiin sopii sisäliikuntavaatteet. Kuntonyrkkeilytreeneissä harjoitellaan avojaloin, mutta voit halutessasi treenata myös sisäkenkissä.

CROSSTRAINING

Harjoitukset on suunnattu aikuisille ja nuorille 12-vuotiaista alkaen. Harjoitukset järjestetään Malmilla, Malmin palloiluhallin toiminnallisessa salissa.

Crosstrainingissa tehdään monipuolisia lihaskunto- ja kestävyysharjoitteita, osassa  harjoitteissa käytetään välineitä ja painoja, osa on kehonpainoharjoituksia. Mukaan tarvitset sisäliikuntavaatteet sekä sisäliikuntakengät.

TAEKWONDON POTKU/OTTELUTEKNIIKKA

Taekwondon potku/ottelutekniikka -harjoitukset on suunnattu yhteiseksi kaikille vyöarvoille ja ikäryhmille. Harjoituksia on keskustassa (hotelli Arthur) sekä Malmilla (Malmin palloiluhalli).

Harjoituksissa opetellaan taekwondo-ottelun (kyorugi) osa-alueita eli potkuja ja potkuyhdistelmiä, otteluliikkumista ja ottelusääntöjä. Ottelutilanteissa kehitetään teknisten taitojen lisäksi etäisyyden hahmotusta ja rohkeutta luottaa omaan suoritukseen. Harjoitukset sisältävät myös sparriharjoittelua, jossa simuloidaan ottelukisatilannetta. Pyrkimyksenä on käyttää ottelutekniikoita sparriharjoitteissa  parin kanssa.

Jokaiselle kerralle tulee ottaa mukaan kaikki henkilökohtaiset taekwondosuojat. Pari ensimmäistä kertaa voi käydä kokeilemassa harjoituksia ilman suojia, tällöin tulee kertoa ohjaajalle ennen tunnin alkua, ettei suojia ole vielä hankittuna.

Myös aloittelija/valkovöinen saa osallistua tunnille, mikäli potkutekniikan perusteet  ovat jo tuttuja (esim. aiemman kamppailulajitaustan myötä tai osallistumalla Taekwondon perusteet -tunnille).

TRIKKAUSTAEKWONDO

Trikkaustaekwondo on suunnattu erityisesti trikkauksesta kiinnostuneille harrastajille 10-vuotiaista alkaen. Trikkaustaekwondossa keskitytään pääosin kamppailulajityyppisiin trikkaus-harjoitteisiin kuten näyttäviin potkuihin. Treeneissä harjoitellaan myös ikä ja taitotaso huomioiden murskausta. Harjoitukset sisältävät tasapainoa ja kehonhallintaa kehittäviä harjoituksia. Ryhmä sopii myös niille, jotka ovat harrastaneet trikkausta aiemmin ja haluavat laajentaa osaamistaan kamppailutekniikoiden osalta. Myös vasta-alkajat voivat osallistua ryhmään, mutta mikäli potkutekniikat ovat itselle uusia, on suositeltavaa ensin tai ohessa osallistua myös Taekwondon perusteet- tunnille.

LIIKESARJAN OPETUS (1/2h harjoitus)

Liikesarjan opetus -treenit on suunnattu kaikille taekwondoharrastajille, jotka tarvitsevat opetusta/kertausta Taegeuk 1.-3. -liikesarjoihin. Harjoituksissa ei ole ikärajaa eikä vyöarvorajaa. Huom! Näihin harjoituksiin voi vapaasti osallistua myös kaikki kerran viikossa harrastavat oman harjoitusryhmänsä lisäksi samalla harjoitusmaksulla. Harjoituksia järjestetään keskustassa (Hotelli Arthur) ja Malmilla (Malmin palloiluhalli).

Nämä treenit kestävät puoli tuntia kerrallaan ja ne eivät poikkeuksellisesti sisällä lainkaan lämmittelyosuutta. Tarkoituksena on oppia muistamaan liikesarja eli poomsae tekniikoineen. Jokaisella kerralla tehdään yhtä valittua liikesarjaa. Liikesarjoja Taegeuk 1.-3. opetetaan kiertävässä järjestyksessä ja jokaisen kerran liikesarja ilmoitetaan Nimenhuuto-palvelussa. Näin harrastaja tietää etukäteen mihin liikesarjaan voi saada opetusta milläkin kerralla.

Liikesarja eli poomsae on tärkeä osa vyökoevaatimuksia keltaisesta vyöstä alkaen. Vyöarvon mukainen liikesarja tulee osata riittävän hyvin saadakseen kutsun vyökokeeseen. Ensimmäinen vyökoe ei vielä sisällä poomsae-osuutta.

POOMSAE-TEKNIIKKA

Poomsae-tekniikkaharjoitukset on suunnattu kelta-mustavöisille taekwondoharrastajille. Ryhmissä ei ole ikärajaa, mutta osallistumiseen vaaditaan keskittymiskykyä sekä kykyä itsenäiseen harjoitteluun, sillä harjoitukset sisältävät myös yksilöllisiä tehtäviä. Harjoituksia järjestetään keskustassa (Hotelli Arthur ja Grundskolan Norsen) sekä Malmilla (Malmin palloiluhalli).

Harjoituksissa käydään läpi Kukkiwonin linjausten mukaisesti taekwondon liikesarjoja tekniikoineen. Värivyöarvoilla harjoitellaan 8 eri Taeguk -liikesarjaa ja mustalla vyöllä 9 eri Yudanja -liikesarjaa. Poomsae-kilpailijat harjoittelevat vyöarvotekniikoiden lisäksi erityisesti kilpasarjansa liikesarjoja.

Huom! Poomsae-tekniikka-treenissä ei opeteta muistamaan uutta liikesarjaa, vaan ryhmässä syvennetään jo alustavasti opitun liikesarjan osaamista. Taekwondon liikesarjoja Taegeuk 1-3 opetetaan säännöllisesti järjestettävissä Liikesarjan opetus -treeneissä sekä ajoittain Taekwondon perusteet ja Perhetaekwondo -ryhmissä. Tätä ylempiä liikesarjoja opetetaan Taekwondo edistyneet -ryhmissä. Myös itsenäinen harjoittelu kotona on tärkeää oppimisen kannalta.

Poomsae-harjoittelu kehittää rohkeutta ja esiintymistaitoja, kun liikesarjoja harjoitellaan myös  katsojien edessä yksin, pareittain tai ryhmässä. Aktiivisen poomsaeharjoittelun myötä voi osallistua myös poomsaekilpailuihin. Treeneissä opetellaan myös arvioimaan toisen suorituksia sekä antamaan kehittävää ja kannustavaa palautetta toisen ja oman harjoittelun tueksi.

TAEKWONDO EDISTYNEET

Edistyneiden taekwondo-harjoitukset on suunnattu vain vihreä-mustavöisille taekwondoharrastajille. Ryhmä ei sovellu valko-keltavöisille. Ryhmässä ei ole ikärajaa. Harjoituksia järjestetään keskustassa (Hotelli Arthur).

Harjoitukset sisältävät vihreältä vyöltä ylöspäin vyöarvovaatimusten mukaisia vaativampia tekniikoita kuten potkuja, iskuja, torjuntoja sekä liikesarjoja (värivöisten Taegeuk 4.-8. liikesarjat sekä mustien vöiden Judanja -liikesarjat). Treeneihin sisältyy myös itsepuolustustaitojen kehittäminen ja taekwondotekniikoiden syvempi ymmärtäminen. Ikä huomioiden harjoituksiin kuuluu ajoittain murskaustekniikan opettelua.

Vihreä-mustavöisten suositellaan näiden harjoitusten lisäksi osallistuvan potku/ottelutekniikka sekä poomsaetekniikka -treeneihin. Myös Taekwondon perusteet ja Perhetaekwondo -ryhmiin osallistuminen sopii hyvin aiemmin opittujen taitojen kertaamiseen.

KEHONHUOLTO

Kehonhuoltotreeni on suunnattu kaikille. Harjoitus sisältää kokonaisvaltaisen lämmittelyn ja hieman kehonpainoharjoittelua, jonka jälkeen tehdään monipuolisesti venyttelyä ja muun muassa kehoa huoltavaa hierontaa. Tunnille tarvitset mukaan oman tennispallon tai vastaavan pienen pallon hierontaosiota varten.

TAEKWONDOSSA KILPAILEMINEN

Taekwondo-ottelu on Olympia-laji ja lisäksi taekwondossa voi kilpailla myös liikesarjoissa. Seuramme kilparyhmät osallistuvat säännöllisesti sekä ottelu- ja liikesarjakisoihin. Kilpailla voi aluksi harrastajasarjoissa ja osaamisen kehittyessä myös Liiga-sarjoissa.

Jokaisella on halutessaan mahdollisuus osallistua kilpailuihin, kunhan sitoutuu aktiiviseen harjoitteluun. Harjoittelu tekee kisakokemuksesta miellyttävämmän, varmemman ja turvallisemman. Kisoihin osallistuvalla tulee olla vähintään keltainen vyö taekwondossa. Kisaosallistumiseen ei ole ikärajaa.

Kilpailuihin voi osallistua niin harrastusmielessä kuin kilpaurheilijaksi kehittyen. Seurassamme on mahdollisuus saada valmentajien ja muun kisaryhmän tuki omaan kilpaharjoitteluun, mikäli olet valmis sitoutumaan pitkäjänteisesti aktiiviseen ja säännölliseen treenaamiseen. Valinta on sinun!

Ottelukisaajan tulee osallistua Potku/ottelutekniikka- ja/tai Ottelun Sparriharjoituksiin vähintään kaksi kertaa viikossa, mieluiten kolmesti viikossa. Poomsaekisaajan tulee osallistua vastaavasti vähintään kaksi kertaa viikossa, mieluiten kolmesti viikossa Poomsaetekniikka-harjoituksiin. Ottelukisaajan yksi  viikkotreeneistä tulee olla Ottelun kisaryhmä -treeni. Lisäksi on tärkeää noudattaa muita valmentajan antamia harjoitusohjeita. Suositeltavaa on osallistua säännöllisesti myös Kehonhuolto -treeniin sekä ikä huomioiden Crosstraining -harjoitukseen. Ottelukisaajalla tulee olla omat henkilökohtaiset ottelusuojat.