Monipuolinen Taekwondoharjoittelu

IKÄRYHMÄHARJOITUKSET

Ikäryhmän mukaisissa yleisharjoituksissa käydään säännöllisesti läpi erilaisia vyöarvovaatimusten mukaisia käyttäytymissääntöjä ja tekniikoita: potkuja, torjuntoja, lyöntejä ja iskuja, liikesarjoja (poomsae), ottelutekniikoita sekä itsepuolustusta (hosinsul). Tämän lisäksi osaamistaan voi kehittää kaikille suunnatuissa potkutekniikan sekä poomsaen teemaharjoituksissa.

POTKUTEKNIIKKA

Harjoitukset sisältävät monipuolisesti erilaisia taekwondopotkuja, potkuyhdistelmiä sekä otteluliikkumista.

Potkutekniikkaharjoituksissa kehittyy niin notkeus, voimantuotto kuin kuntokin. Harjoitukset ovat kaikille yhteisiä.

Ottelutekniikkaharjoitteissa opetellaan taekwondo-ottelun (kyorugi) osa-alueita eli potkuja ja potkuyhdistelmiä, otteluliikkumista ja ottelusääntöjä. Ottelutilanteissa kehitetään teknisten taitojen lisäksi etäisyyden hahmotusta ja rohkeutta luottaa omaan suoritukseen. Myös koordinaatio, kehonhallinta ja tasapaino kehittyvät erilaisissa ottelupotkuyhdistelmissä.

Ottelutekniikkaharjoitteet sisältävät myös sparriharjoittelua, jossa simuloidaan ottelukisatilannetta. Pyrkimyksenä on käyttää opittuja ottelutekniikoita sparriharjoitteissa parin kanssa. Ottelukilpailuihin osallistuvan tulee osallistua aktiivisesti ottelutekniikkaharjoituksiin.

Potkutekniikkaharjoituksiin tarvitsee mukaan henkilökohtaiset taekwondo-ottelusuojat.

POOMSAE

Poomsae- eli liikesarjaharjoituksissa käydään läpi Kukkiwonin linjausten mukaisesti taekwondon liikesarjoja. Poomsae on tärkeä osa vyökoevaatimuksia. Värivyöarvoilla harjoitellaan 8 eri Taeguk -liikesarjaa ja mustalla vyöllä 9 eri Yudanja -liikesarjaa. Harjoittelu kehittää rohkeutta ja esiintymistaitoja, kun liikesarjojen tekemistä opetellaan myös katsojien edessä yksin, pareittain tai ryhmässä. Aktiivisen poomsaeharjoittelun myötä voi osallistua myös poomsaekilpailuihin. Kaikille yhteisessä poomsae-treenissä harjoitellaan pienryhmissä, pareittain tai yksilöllisesti ikä, vyöarvo ja poomsaeosaaminen huomioiden.

VIHREÄT VYÖT JA YLEMMÄT VYÖARVOT

Ikäryhmien lisäksi harjoituksia on myös vyöarvo huomioiden. Vihreävöisistä ylöspäin suunnatuilla harjoituksilla taataan ylempien vyöarvojen omien vyöarvotekniikoiden harjoittelu.

KUNTONYRKKEILY

Kuntonyrkkeilyharjoituksissa keskitytään kunto- ja voimaharjoitteiden lisäksi monipuolisiin lyönti- ja iskutekniikoihin. Kuntonyrkkeilyharjoituksissa ei noudateta taekwondon harjoitusmuotoja. Harjoituksiin sopii sisäliikuntavaatteet. Kuntonyrkkeilyharjoituksiin tarvitsee hankkia omat nyrkkeilyhanskat. Pari ensimmäistä kokeilukertaa voi käyttää myös seuran lainahanskoja. Harjoitukset on suunnattu kaikille yli 13-vuotiaille.

MUDO-OHJEET

Taekwondoon olennaisena osana kuuluvat kuusi ohjetta (mudo-ohjeet): käytös, vaatimattomuus, kärsivällisyys, uhrautuvaisuus, kunnioitus sekä mielen ja kehon puhtaus.