Olet täällä

Rooman turnauksen päiväkirjat

05.04.2018

HNMKY:n poikajoukkueet (P02-P06) matkasivat Roomaan pääsiäisviikolla turnaukseen sankoin joukoin. Turnaukseen namika lähti kaiken kaikkiaan viidellä joukkueella matkaan. Pojat kirjoittivat reissusta päiväkirjaa ikäluokittain.

lähtöpäivä rooma

Rooma päiväkirjat

Päivä 1, torstai 29.3.2018, Valtteri Toivanen P05

Heräsin 4:50, lähdettiin lentokentälle noin 5:30 ja siellä piti olla 5:50. Lentokentällä ja lentokoneessa oli ihan hauskaa kavereiden kanssa, mutta olin myös vähän väsynyt. Kun saavuttiin Rooman menimme bussilla treenikeskukselle. Ensin laitoimme kamat johonkin huoneeseen ja sen jälkeen söimme. Ruoan jälkeen aloimme valmistautumaan ensimmäiseen peliin. Ennen peliä jännitti, mutta kun se alkoi saimme pelistä kiinni ja voitimme sen 30p eli se meni hyvin. Pelin jälkeen katsoimme vanhempien peliä ykkös kentällä ja sen jälkeen saimme kuulla majoituspaikat.

Minut valittiin perheeseen ja aluksi se tuntui, että haluan lähteä täältä pois. Katsoimme Aarnin perheen kanssa yhden vanhempien namikalaisten pelin ja sitten lähdimme heidän kotiin. Perheen isä lähti hakemaan vaimoaan ja söin välipalaa. Sen jälkeen pelasimme perheen pojan kanssa pleikkaria. Pelaamisen jälkeen söimme ja siinä vaiheessa perheessä majoittuminen tuntui tosi kivalta. Ruoaksi oli pastaa, kanaa, salaatteja, leipää ja perunaa. Kun aloimme syömään jälkiruokaa huomasin, että perheessä on kissa. Lähetin HC:lle viestiä ja he heittivät minut treenikeskukselle, josta menin HC:een ja jonkun Italialaisen valmentajan kanssa Guest Houselle autolla. Siellä vähän ärsytti, kun jouduin lähtemään perheestä. Nukuin patjalla. Guest Housella tein iltatoimet ja juttelin 04 ja omien joukkuelaisten kanssa. Sen jälkeen menin nukkumaan.

hsc keskus

Päivä 2, perjantai 30.3.2018, Olavi Suutela P06

Aamulla herättyäni söin aamupalan perheessä, jossa majoituin. Aamupalaksi oli kakkua, kaakaoa, suklaakeksejä ja lisää suklaakeksejä. Lähdimme pelikeskukseen autolla majoitusperheen äidin ja pojan kanssa. Matka kesti noin 20 minuuttia ja olimme perillä muistaakseni 9:45 tai 9:30. Päivän ensimmäinen peli sujui tosi hyvin, voitimme sen 69 pisteellä. Se on muistaakseni suurin pistemäärä, jolla olen koskaan voittanut. Vili ja Santtu olivat tyytyväisiä.

Pelin jälkeen menimme suihkuun ja sen jälkeen odottelimme hallin viereisillä rantatuoleilla, että pääsisimme syömään. Ruokailimme teltassa samaan aikaan 05 joukkueen kanssa. Ruuaksi oli ensin pastaa ja sitten kanaa. Monet pyysivät lisää pastaa, koska eivät tienneet, että se oli vasta alkuruoka. Pasta oli tosi hyvää niinkuin kanakin. Katsoimme muitten Namikan joukkueiden pelejä ja kannustimme niin paljon, että ääni lähti. Kävimme myöhemmin kaupassa ostamassa Sprint Go -urheilujuomaa ja kolmioleipää. Juoma oli tosi hyvää ja myös tosi halpaa. Se maksoi litralta vain 0,79 euroa.

17:30 alkoi peli, jonka voittaminen takaisi finaalipaikan turnauksen järejestäjäseura HSC:tä vastaan lauantaina. Vastustaja oli selkeästi kovempi kuin aamuinen, mutta pidimme johtoasemaa kokopelin. Lopussa saimme vielä ison johdon ja lopulta voitimme 20 pisteellä. Näin huomisen finaalipaikka oli taattu. Pelin jälkeen emme syöneet pelikeskuksessa vaan lähdimme majoitusperheisiin syömään. Menimme illalla pizzeeriaan Williamin ja hänen majoitusperheen pojan kanssa. Pizza oli kenties isoin koskaan syömäni annos. Join varmaan litran Coca Colaa.

puitteet rooma

Päivä 3, lauantai 31.3.2018, 2003-syntyneiden koko joukkue

Matkan kolmas päivä alkoi ja vastassamme oli sijoituspelit. Söimme makean aamupalan Honey Sport City-centerissä ja perheissä. Makean aamupalan jälkeen 2003 jengillä alkoi henkinen valmistautuminen kohti pronssiottelua SMG:tä vastaan. Otimme niukan tappion, jonka jälkeen menimme lounaalle. Lounaan jälkeen menimme kannustamaan muita namikalaisia joukkueita voittoon. Sen jälkeen oli loppuseremonia, jossa palkittiin mitalistit ja ikäluokkien MVP:t. HNMKY voitti turnauksen 2006 ja 2005 ikäluokissa. Kolmessa ikäluokassa turnauksen MVP-palkinnot tulivat namikalaisille. Onnittelut Max Besselink, Matias Ansamaa ja Olavi Suutela.

Seremonian jälkeen perheissä asuvat pelaajat lähtivät koteihinsa. Perheissä olevat pelaajat kokoontuivat illalla syömään yhdessä illallista isäntäperheittensä kanssa. Guesthousessa asuvat viettivät illan kortin pelailussa ja muissa jutuissa. Päivä oli kaiken kaikkiaan kaikille mukava, tutustuimme italialaisiin isäntiimme entistä paremmin ja joukkuehenkemme vain kasvoi.

palkitsemis seremonia

Päivä 4, sunnuntai 1.4.2018, 2004-syntyneiden koko joukkue

Ensimmäisenä päivänä huhtikuuta kävimme koko joukkueen kanssa Rooman keskustassa katsomassa nähtävyyksiä ja shoppailemassa. Näimme Colosseumin heti kun astuimme ulos juna-aseman ovesta. Rooman keskustassa myytin paljon erilaisia laitteita kuten selfie-tikkuja ja laser-osoittimia.  Kun olimme nähneet Colosseumin, kiertelimme Roomassa joukkueiden kanssa katsomassa muita nähtävyyksiä kuten Pantheon, Fontana di Trevi, Campo de’ Fiori ja Tituksen riemukaari. Kun olimme nähneet nähtävyyksiä menimme kauppakadulle, jossa kävimme Foot Lockerissa. Jotkut myös kävivät Niken ja Adidaksen liikkeissä.

Roomassa oli paljon hyviä katutaiteilijoita, jotka maalasivat esimerkiksi kuvia Colosseumista tai supersankareista. Matkalla takaisin majoitukseen näimme junassa miehen, joka teki hauskoja kissa ääniä.

kokokööri roomassa

Päivä 5, maanantai 2.4.2018 Iiro Tuomi  (Guest House) P02

Minä, Teemu, Lukas ja Elmo herättiin klo 8.15 ja menimme syömään aamupalan valmentajien hotellille. Aamupalalla oli tarjolla leipää, jugurttia, muroja ja kakkua. Aamupala oli maukasta, kaikki tykkäsivät siitä. Aamupalan jälkeen kävimme guesthousella hakemassa vaihtovaatteita ja lähdimme puistoon, jossa vietimme seuraavat neljä tuntia pelaillen jalkapalloa ja muita hauskoja leikkejä/pelejä. Saimme myös pizzaa ja muita herkkuja puistossa. Lähdimme noin klo 15.30 puistosta valmentajien hotellille odottamaan taksia. Taksi ei tullut heti mutta kaikki jaksoivat odottaa, koska seuraavaksi oltiin menossa rannalle.

Rannalle saavuttuamme kävimme aluksi kaupassa, jonka jälkeen halukkaat saivat käydä pulahtamassa meressä. Merivesi oli todella kylmää, mutta kävin siitä huolimatta uimassa. Uinnin jälkeen kävimme ostamassa jäätelöt ja menimme odottamaan taksia. Taksi jätti meidät valmentajien hotellille, josta kävelimme guesthoussille. Guesthousella oli valmentajien järjestämä yllätys, johon kuului pizzan syönti ja NCAA:n välieräottelun katsominen. Tässä vaiheessa iltaa alkoi huomata lähes kaikilla palanutta ihoa koska vain Ohtolla oli ollut aurinkorasva mukana ja kaikki oli ollut auringossa koko päivän. Päivä oli mukava ja hauska vaikka silloin tällöin joutui odotella vähän pidempiä aikoja.

Päivä 5, maanantai 2.4.2018 Viljami Takkunen (perhemajoitus) P02

Herättiin kymmenen aikoihin ja syötiin aamupalaa, yhdeltätoista lähdettiin ajamaan Leevin perheen luo jossa oli kemut. Leevin perheen luona oli muita meidän jengiläisiä ja italialaisia meidän ikäsisiämme pelaajia joiden kanssa me pelattiin korista pihalla ja NBA 2k pleikkarilla (voitin Maken) , siellä oli myös uima-allas mutta en mennyt uimaan koska ei tehnyt mieli. Me söimme pastaa, grilliruokaa ja jälkiruoaksi oli kakkua jossa oli mansikoita.Lähdin minun perheeni kanssa pois. Kun olin perheeni luona laitoin GN snäpin ja menin heti nukkumaan.

katukoris maanantai

Päivä 6, tiistai 3.4.2018 Oliver Lindgren P02

Päivä alkoi koko Namikan poppoon kanssa kello 10.30 alkavissa harjoituksissa paikallisen Rooman joukkueen kanssa. Harjoituksissa päivän teemaan kuului perustaidot kuten syöttely ja pallon käsittely. Treeneissä harjoittelimme myös Rooman joukkueen kanssa pelaamista, jossa liikuimme pallottomana paljon ja syöttelimme. Harjoituksissa Rooman valmentaja opetti meille minkälaisia taitoharjoituksia heillä tehdään treeneissä. Lopuksi valmentaja teki pienen hassuttelu harjoituksen, jossa piti totella hänen näyttämiä puolustusliikkeitä. Joukkueemme oppi varmasti paljon tältä reissulta ja uskon, että joukkueemme sai lisää pelikovuutta vietäväksi Suomen koriskentille. Treenien jälkeen menimme jengin kanssa syömään ravitsevaa pastaa ja kalaa. Ruoan jälkeen kaikki kokoontuivat katsomaan videota, jossa näytettiin paikallisseuran tekemästä hyväntekeväisyys työstä Afrikassa. Dokumentissa opetettiin Afrikkalaisia nuoria pelaamaan koripalloa, lentopalloa ja jalkapalloa. Sen jälkeen suurin osa pojista lähtivät kauppaan ostamaan hieman matkaevästä.

Noustuamme Bussiin näimme epäluonnollisen näyn ikkunasta, kun Eero Levä oli nauttimassa paikallisravintolan Burger Kingin maukkaista antimista. Bussimatka lentokentälle sujui rauhallisesti ja uskon, että pojat ovat ihan tyytyväisin mielin lähdössä kotia kohti. Viimeisessä palaverissa pelaajille jäi parhaiten mieleen perheiden hyväsydämisyys ja avoimuus, ruoka, pelikovuus ja Roomalaisten tempo treenata ja siirtyä nopeasti harjoituksessa eteenpäin.